NHK credibility on the line

Government-owned news organizations usually cause some people to pause and think about the impartiality of the editorial policy. And yet some of the most respectable news organizations in the world depend on government largesse.

No one will question the quality and independent nature of the BBC.

Likewise, the Voice of America has an international reputation of fairness and impartiality. (A handful of misinformed Americans and anti-US propagandists outside America think otherwise, but the facts are against them.) And has a charter protecting journalists from interference from political control.

In Asia RTHK in Hong Kong fights daily to keep mainland China and the Hong Kong government out of its editorial policy. So far, it has been successful.

Also in Asia the NHK is seen as a global example of a government-financed news organization that digs deep, tells its stories without bias and stays with the facts.

Now, the reputation of the NHK is on the line.

In recent months, some members of the board of governors at NHK have expressed extreme positions, such as the Rape of Nanjing never happened and defended the practice of “sex slaves” during World War II.

Board member Naoki Hyakuta said Japan was lured into the war by America because of the economic embargo imposed after Japan invaded China. He also said Japan was liberating Asia from white colonialism.

According to the Independent in London, NHK’s new chairman, Katsuto Momii, stunned journalists by saying it was “only natural” that NHK should follow the government line on Japan’s territorial disputes with its neighbors. “When the government says ‘left’ we can’t say ‘right’,” he said.

It is that very statement that has people – including other news organizations in Japan – nervous.

Prime Minister Shinzo Abe named Momii and Hyakuta to the 12-member board. He also named two other members who have also expressed hardline nationalist views.

Abe has a history of interfering with the NHK prodcuts.

According to The Diplomat:

[Abe] was the central player in the notorious muzzling of a NHK documentary about the comfort women that took place a few years ago. The documentary in question concerned efforts by women’s rights groups in Japan to highlight the government’s failure adequately to compensate surviving comfort women. Abe, already a very senior government official, paid a personal visit to NHK shortly before airtime to insist that the documentary be “fair and neutral.” NHK management immediately called the producers to demand drastic editorial changes to the already completed program. Last-minute revisions included the removal of all criticism of LDP policy and Emperor Hirohito. Also cut were dramatic confessions by two Japanese veterans admitting rape. Criticisms of the women’s movement were hurriedly inserted, including an interview with a discredited revisionist historian. Even the program title was whitewashed, from “Japanese Military’s Wartime Sexual Violence” to “Questioning Wartime Sexual Violence.” Far from being “fair and neutral” the final program was a lop-sided swipe at the redress movement and a complete exoneration of the LDP.

The Japanese High Court cleared Abe of charges of interference and berated the documentary producers for over reacting to Abe’s visit.

If the views of the board find their way into the NHK reporting, Japan and the world will lose what has been an excellent news organization.

A bit more reading on this issue:

Advertisements

Leave a comment

Filed under Asia, Harassment, International News Coverage

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s